fbpx Skip to content

ADHD, een laag zelfbeeld, autisme, agressie, onzekerheden, onhandigheid in sociale interacties, prikkelverwerking, woedebuien, psychische problematieken, noem het maar op of we hebben er de afgelopen jaren met het hulphonden team van CoHond wel mee van doen gehad. Helaas zou je bijna zeggen…. Ik ben natuurlijk ontzettend blij dat we deze kinderen en jongeren mogen helpen maar het geeft wel aan hoeveel verschillende problematieken er spelen en hoe lastig het soms is de juiste hulp te vinden die precies past.

Wat zo onwijs fijn is aan het werken met een hond in de (jeugd)hulpverlening is dat bijna alle problematieken wel aan te vliegen zijn. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat ik een reden zag om niet te starten. En ik durf ook te zeggen dat ik in elk traject heb ik wel positieve veranderingen bij de deelnemer heb gezien. Meer oogcontact, beter en makkelijker praten met hun ouders, minder pest gedrag en minder agressie, meer zelfvertrouwen en een beter zelfbeeld, dat zijn enkele voorbeelden van de dingen die ik zie en hoor na een traject. En natuurlijk krijg ik ontzettend veel vragen hoe dan, wat de hond doet, wat de meerwaarde is van de hond en hoe ik dan zo zeker weet dat de veranderingen door de training komen.

Om iedereen met die vragen een kijkje achter de schermen te kunnen geven ben ik gaan schrijven. Door verhalen uit de praktijk te bloggen laat ik iedereen een beetje mee ervaren. Ervaren wat het is om met een hond te werken, welke magische krachten dieren hebben en hoe hard het soms werken is voor de deelnemers. Dat laatste wordt vooral nog wel eens onderschat is mijn ervaring. Deze blog heb ik een klein stukje film toegevoegd. Op dit filmpje zie je een deelnemer aan het werk met Jip. De deelnemer heeft ADHD. Door zijn impulsiviteit komt hij vaak (onbedoeld) op verschillende levensgebieden in de problemen. Op het moment dat dit filmpje is opgenomen zat hij ook in een lastige fase van zijn jeugd.

Omwille van de privacy kan en wil ik verder niet meer in detail treden maar neem deze globale achtergrond van de deelnemer mee in gedachten als je het filmpje bekijkt (natuurlijk plaats ik het filmpje met toestemming). Hoeveel typische kenmerken van ADHD zie je hier terug? Welke vaardigheden zijn er nodig om deze oefening met Jip te kunnen doen? In de transfer van de omgang van de hond naar de omgang met mensen, wat zou de deelnemer dan kunnen gebruiken uit deze oefening?

De deelnemer zei na de training enthousiast;

 met deze oefening kan ik de komende tijd zelf ook aan de slag als ik merk dat ik boos word.

Ik zeg; laat de transfer naar de omgang met mensen maar beginnen!

 

Back To Top