Bij CoHond begeleiden wij trajecten in de (jeugd)hulpverlening, het onderwijs, de GGZ en psychiatrie, in samenwerking met onze honden. Dat betekend dat wij bovengemiddeld veel kennis moeten bezitten over hondengedrag en het welzijn van honden. Die kennis zit standaard in de opleidingen die wij aanbieden. Maar daarnaast hebben een aantal trainers die werkzaam zijn bij CoHond ook de Topdog Master opleiding gevolgd. Na de master opleiding kan je je hondengedragsdeskundigheid ook gebruiken om mensen thuis te helpen met de opvoeding van hun hond. Wij worden dan ook regelmatig gevraagd voor onze trajecten Samenwerken met Honden. Tijdens deze trajecten richten wij ons niet alleen maar op de hond en `de baas’ maar zeker ook op de kinderen in het gezin. Graag lichten we toe hoe we dat doen en waarom.
Als wij gevraagd worden voor een traject Samenwerken met Honden geven we veel kennis over het hondengedrag en over de manier waarop een hond denkt. Dat is belangrijk omdat dat nou eenmaal heel anders is dan bij ons mensen en helaas gaat hier al een hoop in mis. Mensen denken vaak op een mensen manier als het gaat om de opvoeding van een hond. Snappen hoe het wel werkt is vaak al een hele eyeopener. Dat zorgt er weer voor dat mensen heel anders gaan observeren en het gedrag van hun hond ook `ineens’ beter kunnen lezen. Dat is ook de reden dat we trajecten aanbieden en geen voorstander zijn van een enkele afspraak. Want pas als het gedrag anders wordt gelezen kunnen we ook aanpassingen maken thuis wat ten goede komt van het gedrag van de hond. Een veel voorkomend voorbeeld hiervan is: als je weet wanneer je hond veel stress of opwinding ervaart kan je er ook rekening mee houden wanneer je hond tijd heeft om deze weer `kwijt te raken’. Door goed te observeren kan je ook zien op welke manier jouw hond die stresshormonen weer kan laten zakken. Wat vaak nieuwe informatie is voor mensen is dat positieve stress/opwinding ook stress/opwinding is. Dus ook na leuke drukke momenten is het soms voor de hond nodig om hier rekening mee te houden.
Wat ook meespeelt zijn de gedragingen die gewoonweg passen bij de hond omdat ze nou eenmaal `ras typische’ kenmerken hebben. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de gedragingen die, vanuit oorsprong, kenmerkend zijn voor het ras ervaren wordt binnen een gezin als probleem gedrag. Ook de kennis over rassen en de oorspronkelijke fokdoelen geven inzichten binnen gezinnen waardoor het gedrag beter wordt gelezen én begrepen. Vandaaruit is het bijvoorbeeld voor kinderen ineens heel logisch dat een labrador er heel graag met hun knuffels of speelgoed vandoor wil gaan. En is het aanbieden van een alternatief waar de hond wel op mag kauwen ineen geen beloning meer voor fout gedrag maar een vervulling van de kauw behoefte.
Het opvoeden en begeleiden van een hond gaat ook wat ons betreft alleen maar om samenwerken. Net zoals wij onze honden leren samenwerken met de deelnemers vanuit de hulpverlening. Samenwerken op basis van wederzijds begrip en vertrouwen.
Onze website wordt achter de schermen op dit moment vernieuwd. De informatie over Samenwerken met Honden is nu nog HIER te vinden tot de vernieuwde site af is!