fbpx Skip to content

Stel je voor; er is een jongen aangemeld voor de TOPDOG training. De aanmeldreden is dat de jongen veel problemen tegenkomt in zijn leven. Keer op keer is hij teleurgesteld geraakt in volwassen mensen om hem heen. Elke situatie trekt hij zich persoonlijk aan. Hij heeft het idee dat alles zijn schuld is en dat zijn omgeving de hele tijd alles expres doet om hem te pesten. Door deze (niet helpende) gedachten heeft de jongen een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen.

In de loop van de training zie ik zijn zelfvertrouwen groeien. Dit zie ik door zijn omgang met de hond, het plezier dat hij heeft tijdens de training en het gemak hoe de jongen omgaat met de nieuwe stapjes die ik tijdens de trainingen steeds moeilijker maak. Ik zie het uiterlijk van de jongen veranderen. Hij gaat beter voor zichzelf zorgen en hij ziet er dan ook steeds verzorgder uit. Zijn trainingsbroek heeft hij ingewisseld voor een spijkerbroek en op een gegeven moment loop ik hem bijna voorbij in de gang…. Hij heeft zijn haren geknipt, gel ingedaan, heeft een mega zelfverzekerde houding en loopt door de gang alsof hij de hele wereld aankan! Missie geslaagd. Zou je zeggen……

De aanmeldreden is (grotendeels) verholpen, de jongen zit lekker in zijn vel en het gaat thuis ook goed. Wat zou er dan nog meer nodig zijn? In dit geval een aanpak die verder gaat dan het weerbaar maken van het individu. Deze jongen neemt namelijk ook deel aan groepsprocessen zoals op school, in zijn klas, op de dagbehandeling, met vrienden, op sportclubs enz. En dat de jongen gegroeid is bewijst hij keer op keer. Hij laat zich namelijk niet (meer) slaan door andere jongens en hij laat zich niet (meer) van school af pesten. Elke dag neemt hij weer het dappere besluit om naar school te gaan. Om aan te gaan wat er die dag op zijn pad komt en om vooral niet te wijken voor de pestende kinderen. Elke dag is het voor hem een struggle om volwassen mensen om zich heen in vertrouwen te nemen over de gebeurtenissen. Gezien zijn verleden gaat dit niet vanzelf. En hoe zeer de jongen ook veranderd is en anders met de situatie omgaat, de omgeving groeit niet met hem mee. En dat is soms een uitdaging waar net wat extra’s nodig kan zijn. Scholen hebben gelukkig steeds vaker goede pest preventies huis. Maar soms is er hulp van buitenaf nodig om mee te denken. Gelukkig staat de school van deze jongen open voor gesprek. Hoe fijn is het om met elkaar mee te werken voor het welzijn van dit kind!

Op mijn vernieuwde site geef ik uitleg achter de methodiek sta op tegen pesten. De basis van deze methodiek vind ik erg passen bij de situatie van deze jongen. De methodiek gaat er van uit dat pesten vaak een groepsgebeuren is waarbij de groep een grote verantwoordelijkheid draagt. Het is de groep die het pesten ondersteunt en toelaat.

Het is ook de groep die de macht heeft om het te doen stoppen.

Niet de leerkracht maar de groep uitdagen om het probleem op te lossen. Daar ga ik komende week met school over in gesprek.

Back To Top