fbpx Skip to content

Therapeutisch Samenwerken met Honden in de (jeugd)hulpverlening, onderwijs, psychiatrie en GGZ is ondersteunend in het herstel(proces) van je deelnemer. Vaak ben jij als trainer/coach/therapeut of leerkracht een onderdeel van het netwerk om je deelnemer heen. Hoe verhoud jouw inzet met jouw hond samen zich tot andere betrokkenen? Hoe houd jij je doelen helder? Hoe pas je je aanbod aan als de hulpvragen van jouw deelnemers anders worden? Dit zijn onderwerpen waar we tijdens de cursus dieper op ingaan.

De problematieken van je deelnemers kunnen erg uiteenlopen. Denk daarbij aan AD(H)D, een autisme spectrum stoornis (ASS), hoogbegaafdheid, psychische problematieken, depressie klachten, angsten, stress gerelateerde klachten, eetproblemen en dergelijke. Ook komt het bijvoorbeeld voor dat er deelnemers aangemeld worden met dubbele diagnoses. Zelfs kan het gebeuren dat je gevraagd wordt om met je hond samen in te springen bij een deelnemer die geen hulp meer accepteert of is `uitbehandeld’ binnen de `reguliere’ hulpverlening. Een hond is vaak (juist) dan een échte toegevoegde waarde aan de begeleiding/hulpverlening die jij biedt. Een hond vinden de meeste mensen leuk, het wekt bij deelnemers nieuwsgierigheid op en het idee van de aanwezigheid van een hond werkt vaak enorm drempelverlagend voor mensen. Het kan zomaar zijn dat jij, met je hond samen, een ingang vindt bij mensen waar andere hulpverleners soms (met face to face gesprekken) vastlopen.

De meerwaarde van honden in de (jeugd)hulpverlening

Hieronder zie je een filmpje van een oud deelnemer. Hij legt zelf uit wat de meerwaarde van honden is binnen de (jeugd)hulpverlening. Dit filmpje is gemaakt tijdens onze lezing & demonstratie die we hebben gegeven op uitnodiging van Excellent studenten aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

En tja…. Wie kan het nu beter uitleggen dan een deelnemer zelf?!

Onder het filmpje gaat de uitleg verder!

Wat levert de cursus jou op?

Tijdens deze intensieve cursus leer je alles over de verschillende executieve functies, hoe je deze kan trainen met behulp van honden en welke uitwerking dit heeft op het (jeugd)hulpverleningstraject. Je leert niet alleen hoe je oefeningen kan vormgeven die gericht zijn op het verbeteren van deze functies, maar ook hoe je de oefeningen op een effectieve manier kan inzetten tijdens de sessies. We houden hierbij ook oog voor de opbouw van het totaalprogramma. Hierbij krijg je ook een werkboek die je kan gebruiken als je met deelnemers aan de slag gaat.

Kortom, je krijgt praktische handvatten om op maat gemaakte oefeningen in te zetten, die aansluiten bij de specifieke behoeften én kenmerken van elke doelgroep.

Daarnaast wordt er tijdens de cursus natuurlijk ook aandacht besteed aan jouw eigen ontwikkeling als therapeut, begeleider, trainer en/of coach. Je leert hoe je jouw eigen lichaamstaal en houding kan inzetten om een veilige en vertrouwde omgeving te creëren, voor jouw klanten en de hond.

Back To Top