Regelmatig krijg ik vragen over de trainingen die ik geef met mijn psychosociaal Hulphond samen. Mensen willen vooral graag weten wat de meerwaarde van de hond is. Lees hieronder 10 redenen waarom hulpverlening met een hond zo ontzettend effectief is.
Jongeren die niet (meer) open staan voor de hulpverlening zijn vaak wel gemotiveerd voor een training met een hond.
Door de trainingen met de hond bekijken jongeren de hulpverlening weer vanuit een ander perspectief. De training werkt motiverend en verlaagt de drempel tot andere vormen van hulpverlening.
Hulpverlening met een hond is leuk.
Jongeren zijn vaak erg gemotiveerd om de training te volgen en af te maken. Ook de moeilijk benaderbare jongeren. Er is tijdens de training veel plezier. Daardoor ervaren de jongeren niet dat ze ondertussen heel hard aan het werk zijn.
Tijdens een training wordt er weinig gepraat en vooral veel geoefend.
En zeg zou zelf, wie vindt oefenen met een hond nu niet leuk? Het praten komt meestal vanzelf wel….. Jongeren staan meer open voor hulpverlening als ze de druk van het moeten praten niet ervaren.
Wat jongeren leren brengen ze direct in de praktijk.
Door te oefenen met de hond zien de jongeren direct of hun gedrag het gewenste effect heeft. Jongeren zijn snel in staat hun gedrag aan te passen zonder dat ik dit hoeft te corrigeren.
Honden voelen zich goed bij een rustige, positieve benadering.
Jongeren hebben vaak al een hoop meegemaakt. Soms zijn ze er al erg aan gewend dat ze zelf niet meer positief benaderd worden. Hierdoor weten ze soms zelf niet meer hoe ze uit de neerwaartse spiraal kunnen komen. Door het werken met de hond ervaren ze direct hoe fijn het is om complimenten te geven en te krijgen. Hierdoor groeien de jongeren erg in hun zelfvertrouwen.
Een hond leeft in het `nu’.
Als het nodig is voor jongeren om hun gedrag bij te schaven kunnen ze tijdens de training al starten om dit nieuwe gedrag te oefenen . Een hond voelt dat direct aan en zal ook direct anders reageren op de jongeren. Op deze manier worden de jongeren direct beloond voor hun gedrag.
Een hond oordeelt niet.
Jongeren die geen vertrouwen hebben in andere mensen en/of hulpverleners hebben vaak het gevoel dat ze toch niks meer goed kunnen doen. Dus het maakt niet uit voor ze hoe ze zich gedragen. Anderen oordelen toch wel…. Door met een hond te werken ervaren jongeren dat een hond (en de trainer) geen oordeel klaar heeft. Hij leert op dat moment de jongeren `puur’ kennen.
Een hond reageert op de energie (en emotie) van de jongeren.
Hiermee kan op een bepaald moment de link gelegd worden naar de omgang met mensen. Volwassenen nemen jongeren niet serieus als ze schreeuwen of dreigend overkomen. Kinderen op school houden soms te weinig rekening met jongeren die onder assertief zijn. Een hond voelt zich het meest prettig als jongeren rustig maar duidelijk zijn. Dat werkt met mensen ook zo.
Honden spreken (het meest) met lichaamstaal.
Door deze lichaamstaal aan jongeren te leren komen ze non verbaal veel sterker over tijden de communicatie met mensen.
Het leerproces vindt plaats op verschillende niveaus.
Het leren wordt gestimuleerd door dat er hormonen vrij komen in de omgang met dieren. Oxytocine wordt aangemaakt door een positief onderling contact zoals aankijken, aaien en knuffelen. Het vrijkomen van dit hormoon speelt een rol bij het verbinden van sociale contacten met gevoelens van plezier. Dit proces bevindt zich op onderbewust niveau in het leerproces en heeft een positief effect op relatief korte termijn.