Wat de jongeren vaak niet doorhebben is het moment dat de effecten van de training merkbaar worden. Dat komt omdat de transfer naar de omgang met mensen een geleidelijk proces is dat een groot deel plaatsvindt in het onderbewustzijn. Het levert in de praktijk hele leuke gesprekjes op met de deelnemers als ik vraag of ze zelf verschil merken.
Tijdens de opbouw van de topdog methodiek is er standaard een tussenevaluatiemoment gepland. Dat moment is bedoeld om even stil staan bij de vaardigheden die in het tweede deel van de methodiek nog meer vergroot kunnen worden. Aangezien de meeste deelnemers negatieve associaties hebben bij het woord `evaluatiemoment’ (vaak ontstaan door langdradige gesprekken met veel hulpverleners om tafel die zeggen wat er allemaal niet goed gaat) houden wij dit moment kort & bondig en positief. Vlak voor een evaluatiemoment pols ik bij de jongere zelf en bij mensen uit de omgeving hoe het gaat en of de training al effect heeft. Tijdens het evaluatiegesprek kan ik zo noemen wat er allemaal goed gaat. Dat levert vaak leuke gesprekjes op, zoals bij een meisje van 11. Zij was onder andere aangemeld vanwege boze buien die met grote regelmaal plaatsvonden.
Ik; merk je al iets van de training?
M; nee….
Ik; oké…
Ik; wanneer ben je voor het laatst boos geweest?
M; weet ik niet, kan ik me niet meer herinneren.
Bij een andere deelnemer (jongen van 11 jaar) vroeg ik van de week waar zijn moeder bij was hoe het ging. Hij zelf zei niks te merken van de training. Zijn moeder gaf een aantal mooie voorbeelden van veranderingen. De deelnemer hoorde met een glimlach op zijn gezicht een beetje verlegen aan dat hij beter communiceert met zijn omgeving en minder strijd maakt van dingen die anders gaan dan dat hij wil/gewend is. Wat een kanjer!!
Laatst had ik wel een heel bijzonder moment. Ik had met psychosociaal hulphond Morris getraind bij een jongen van dertien jaar bij hem thuis. Door persoonlijke omstandigheden kan hij niet naar locatie komen en juist voor die jongeren ben ik blij dat ik heel flexibel kan werken met mijn hulphonden. Toen de training klaar en ik op het punt stond om weg te gaan vroeg de deelnemer;
Verbeeld ik het me nou of kan ik zelf al merken dat de training werkt?
Hij merkte namelijk zelf op dat hij makkelijker kan inschatten hoe zijn klasgenootjes gaan reageren bv als ze iets `akward’ vinden. Hij zei; kan dat door de training komen? Wat apart hè dat dat kan komen door te werken met een hond. Dat had ik nou nooit gedacht….
* TROTS*